👇OFTE STILTE SPØRSMÅL👇

Kan du ikke finne svar på det du lurer på, så still oss gjerne spørsmål på Facebook messenger.

Jeg har ny bil, kan jeg tune den?

👉Nye biler bør kjøres inn og bør gjerne ha gått både 3 og 4 tusen kilometer før bilen har fått «satt» seg. Så med mindre det er helt spesielle behov så anbefaler vi ikke å tune helt fabrikknye biler. 

Melder man fra til noen om tuning?

👉Det er opp til hver enkelt å eventuelt melde fra om høyere ytelse, men på generelt grunnlag kan vi si at den reprogrammeringen vi gjør, ikke vil fremkomme på diagnose på verksted eller tilsvarende, eller kunne sees på annen måte. Den eneste muligheten er stort sett å kjøre bilen/motoren i en dynobenk – noe som ikke er svært sannsynlig. Det er derfor opp til hver enkelt å eventuelt følge opp dette.

Faller fabrikkgarantien bort ved tuning?

👉I prinsippet gjør den jo det, dersom det blir oppdaget at bilen er tunet, og skaden oppstår som følge av høyere motor ytelse og eventuelt ekstrem bruk. Erfaringsmessig skjer ikke dette veldig ofte, men noen få produsenter vil kunne finne ut at bilen er tunet, men dersom du snakker med oss først vil vi på ære og samvittighet fortelle om hvilke modeller dette gjelder. I tillegg kan vi si at dette gjelder jo kun for biler som eventuelt fortsatt er INNE i fabrikk garanti tiden.

Hvilke garantier gir dere?

👉Vi garanterer for den jobben vi utfører og at den ønskede effekten, som er avtalt, blir levert. Dersom du av ulike grunner likevel skulle være misfornøyd, vil vi sette bilen tilbake i original stand, uten at det koster deg noe. Og du får selvfølgelig tilbakebetalt det du opprinnelig betalte for optimaliseringen. Dette i henhold til vår 100% fornøyd garanti!

Kan tuning være skadelig for motor?

👉Nei, så lenge det ikke hentes ut helt ekstreme ytelsesøkninger og bilen/motoren ikke blir utsatt for ekstrem bruk, så er ikke dette skadelig. Men som med alt annet, må også motoren etter optimaliseringen tas vare på i forhold til nødvendig service og vedlikehold. Vi har også tabeller på hvor mye det er fornuftig og forsvarlig å hente ut av hver enkelt bilmodell og type.

Er ikke bilen min optimalisert fra fabrikken?

👉Når bilen din kommer fra fabrikk, så er den «optimalisert» på det viset at «one-size-fits-all» – noe som vil si at bilen er satt opp henhold til en gylden middelvei som da vil gjelde for alle typer bruk, og innefor gjeldende utslipsskrav og forsikringsklasser, samt avgiftsklasser. Dessuten skal den fungere tilfredsstillende med forskjellige kvaliteter drivstoff og luftfuktighet og miljø ellers.  Dette gjør at marginene for hva bilen ellers kan yte, ofte er svært store. Og det er her optimal tuning kommer inn i bildet, siden vi optimaliserer bilen ut fra drivstoffkvalitet, type bruk og miljø som gjelder i Norge – som igjen gjør at vi kan hente ut betydelig bedre og optimalisert ytelse og fortsatt ha marginer i forhold til hva som er regnet for ekstreme ytelser, og i forhold til hva motoren din egentlig tåler.

Bruker dere standardprogram for hver bil, eller tilpasses dette?

👉Vi tar utgangspunkt i det programmet som fabrikken har levert til akkurat din bilmotor, og optimaliserer dette i henhold til hver enkelt kundes ønske. Dette er det ikke mange i Norge som gjør, men sikrer at nettopp din bilmotor vil fungere optimalt for deg og din bruk.

Faller fabrikkgarantien bort ved tuning?

👉I prinsippet gjør den jo det, dersom det blir oppdaget at bilen er tunet, og skaden oppstår som følge av høyere motor ytelse og eventuelt ekstrem bruk. Erfaringsmessig skjer ikke dette veldig ofte, men noen få produsenter vil kunne finne ut at bilen er tunet, men dersom du snakker med oss først vil vi på ære og samvittighet fortelle om hvilke modeller dette gjelder. I tillegg kan vi si at dette gjelder jo kun for biler som eventuelt fortsatt er INNE i fabrikk garanti tiden.

Må jeg bytte drivstoff etter tuning?

👉Nei, du fortsetter å bruke den type drivstoff som er anbefalt fra fabrikken. Dette gjelder også dersom det er anbefalt bruk av blant annet biodiesel.

Vises det at bilen min er "trimmet"?

👉Nei, dette vises ikke på noen som helst måte, siden vi kun optimaliserer bilens opprinnelige programvare, og kun hva gjelder motorstyring og avgassystemer. Setter du imidlertid to nøyaktig like biler ved siden av hverandre og eksemplvis tar en akselerasjonstest, vil den bilen som er optimalisert fra oss helt klart avsløre at den er optimalisert – eller dersom to tilsynelatende biler kjører i tunge bakker eller med henger/campingvogn, så vil det merkes tydelig og stor forskjell kontra en bil som ikke er tilsvarende optimalisert. Og det er jo nettopp derfor du kommer til oss for å få din bil optimalisert 🙂

Er tuning drivstoffbesparende?

👉Ja, du vil typisk kunne oppleve mellom 5% og 15% besparelse på drivstoff, dersom du bruker bilen som normalt. Men vær også oppmerksom på at dersom du kjører hardere enn hva du gjorde tidligere, så vil bilen kunne bruke mer drivstoff enn tidligere, fordi det er mer ytelse å ta av enn hva som var tilfellet før optimaliseringen.

Hva viss jeg vil at bilen min skal tilbakestilles slik den var?

👉Dersom du etter kortere eller lengre tids bruk vil tilbakestille til original ytelse, gjør vi dette for deg helt kostnadsfritt, dersom du optimaliserte den hos oss i utgangspunktet.

Hvor gammel bil kan jeg tune eller optimalisere?

👉Dette er individuelt og du bør snakke med oss om dette før vi kan gi noe klart svar på dette. Ring oss 932 42 000.

Får jeg problemer på EU-Kontroll etter tuning?

👉Nei, vi holder oss godt innefor kravene som gjelder for din bil, og du skal ikke oppleve noen problemer med dette i forhold til tuning og optimalisering fra oss.

Slites motoren mer etter optimalisering?

👉Nei, dersom du bruker bilen din på normal måte så er ikke slitasjen større. Men bruker du derimot ekstra ytelsen for hva den er verdt stort sett hele tiden, så vil du naturligvis oppleve større slitasje – men det er ikke noe forskjell fra om du skulle brukt bilen slik den var før optimaliseringen, til yttergrensene – da ville slitasjen også naturligvis vært større.